جوان اجرا

دست نوشت های غلامرضا پورشعبان

جوان اجرا

دست نوشت های غلامرضا پورشعبان

جوان اجرا

برگزاری جشن برداشت راهی برای توجه بیشتر به بخش کشاورزی

ما روز‌های بزرگ زندگی‌مان را جشن می‌گیریم، جشن تولد‌های هر ساله، جشن شکوفه‌ها برای ورود به مدرسه، جشن الفبا برای کودکی که خواندن آموخته است، جشن فارغ‌التحصیلی، جشن ازدواج و بسیاری از موقعیت‌های دیگر در صورتیکه آن را مهم بدانیم جشن خواهیم گرفت

در باور ایرانیان باستان، شادی، جلوه‌ای نیک از بخشایش اهورایی است. پس وظیفه آدمی در این است که زندگی خود را با شادمانی و آرامش سپری کند. به همین دلیل است که برپایی جشن‌هایی که سازگار با طبیعت و آموزه‌های دینی است، ارج و اهمیت بسیاری دارد

از آنجایی که بسیاری از آداب و رسوم، آیین ها اصیل و کهن ایرانیان دست خوش تغییرات شده اند و زندگی شهری و تهاجمات فرهنگی خطر بزرگی محسوب میشوند وامکان از بین رفتن بخش بزرگی از فرهنگ معنوی و تمدن ایرانی وجود دارد در این میان آیین های اقوام ایرانی که هنوز اصالت خود را حفظ کرده و سرمایه های فرهنگی و معنوی ایران اسلامی به شمار می ایند و اهمیت حفظ آن بر همه لازم است .

تقریبا در هر منطقه از جهان و در میان هر قومی ، جشن و شکرگزاری بعد از برداشت محصولات برگزار می‌شود. هریک از اقوام ایرانی ،به مناسبت نوع محصول کشاورزی که در طول سال کشت‏ و برداشت می‏کردند،جشنی برپا می‏داشتند.

ولی متاسفانه هم اکنون در گیلان خودمان توجه کمی به این مقوله صورت می گیرد بطوریکه جشن برداشت برنج ، چای و ابریشم که در گذشته های دور برگزار می گردید هم اکنون به ندرت در بعضی از مناطق انجام می گیرد.

عدم توجه به این موضوع نشان از این است که روز برداشت این محصولات برای ما مهم نیست چون ما روزهای مهم زندگی خود را جشن می گیریم . حال در این خصوص پیشنهاد می کنیم بخاطر اهمیت به جامعه کشاورزی( مهندسین،محققین، کشاورزان، کارکنان این بخش و ...) و توجه ویژه به خوراک سالم جامعه اگر در سطح ملی نمی توانیم حداقل در سطح استان زمان برداشت برنج ،چای و کرم ابریشم که از محصولات استراتژیک تولیدی استان می باشد یک روز جشن گرفته شود تا با حضور مسئولین استانی اهمیت موضوع به گوش مسئولین کشوری برسد و حداقل در آن روز به خواسته های به حق  این بخش گوش داده شود.

غلامرضا پورشعبان

کارشناس ارشد کشاورزی



یکی از علل ترافیک نوروزی شهر لاهیجان



در سالی که طبق منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی نامیده شد لازم دانستم با تقدیر از زحمات  بی‌شائبه همکاران محترم در امور مدیریت شهری، در خصوص معضل ترافیک نوروزی چند نکته را که در طول سفر به زادگاهم در ایام عید با آن مواجه گردیدم و برای ساعاتی اوقات خوش اینجانب و سایرین را به کاممان تلخ نمود به حضور ایفاد نمایم.

در طول مدتی که در ترافیک ( ایست کامل خودرو ) ساعات مان را سپری می­کردیم با عنایت به حس واکاوانه خبرنگاری با برخی از مسافرین مراوداتی را صورت دادم تا لااقل اوقات به بطالت نگذشته باشد. در این پرس و جوها اکثریت قریب به اتفاق از عدم جانمایی تابلوهای راهنما در شهر گلایه داشتند و اینکه در برخی موارد ناخواسته به قسمتهایی از شهر ورود کرده اند که اصلاً خواسته آنها نبوده، چراکه معمولاً مسافران و گردشگران با گوشه کنار شهر آنچنان که باید آشنا نمی­باشند.

لذا به نظر میرسد با عنایت به اینکه برخی لاهیجان را به دلیل جاذبه ­های بی­نظیر توریستی از  زیباترین شهرهای  ایران می­دانند، بهتر است از تکنولوژی روز نصب تابلوهای راهنمای ( مرکز شهر، مکانهای تاریخی، مکانهای دیدنی ) در تمامی خیابانها و میادین جهت هدایت عابران و مسافران استفاده شود، بدیهی است ایجاد زیر ساخت مناسب جهت پذیرایی بهتر، هجوم گردشگران بیشتری را در پی خواهد داشت که بالطبع در مدت زمان کوتاه بازگشت سرمایه را نیز در بر خواهد داشت.

در آخر  سربلندی هرچه بیشتر خادمین این مرز و بوم را از خداوند متعال خواستارم.

غلامرضا پورشعبان

کارشناس ارشد کشاورزی


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۶
غلامرضا پورشعبان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی