جوان اجرا

دست نوشت های غلامرضا پورشعبان

جوان اجرا

دست نوشت های غلامرضا پورشعبان

جوان اجرا

کارآفرینی فناورانه

شنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۴، ۰۹:۴۶ ب.ظ

کارآفرینی فناورانه عامل اشتغال و رونق اقتصادی

از آنجا که کارآفرینی یکی از مباحث مهم در توسعه پایدار کشورها است و اهمیت توجه به آن بر همگان روشن شده  است، می توان گفت کارآفرینی در زمینه فناوری از جمله مباحثی است که بدلیل نقش خاص و علمی تر آن و خلق ارزش فراوان اقتصادی، می‌تواند نقش ویژه ای در نظام اقتصاد جهانی ایفا نماید.

کارآفرینان با توانایی تشخیص نیاز و خلق فرصتهای جدید، منجر به ظهور فناوری‌های جدید و فرصت‌های کسب و کار مرتبط با آن می‌شوند. کارآفرینی مبتنی بر فناوری یکی از مباحث مهم در عصر حاضر است زیرا توجه به  فناوری موفق، رشد و توسعه اقتصادی کشورها و به تبعه آن اشتغال و افزایش رفاه اجتماعی برای مردم را به همراه دارد.

کارآفرینی فناورانه یک پیشرفت فناوری را با ایجاد کسب و کار مرتبط می‌کند از آنجا که این فرآیند مستلزم تبدیل فرصت‌ها به محصولات تجاری است، نهایتاً منجر به استقرار کسب و کار‌های جدید و غالبا دانش بنیان می‌ شود.

کارآفرینی فناوارنه یا فن آفرینی به عنوان یکی از عوامل اصلی ایجاد ثروت فردی و ملی در دهه های اخیر به میزان زیادی افزایش یافته است، فعالیتهای کارآفرینی فناورانه در سازمانها به خصوص به صورت نوآوری‌های فناورانه در اقتصادهای پیشرفته و همینطور در عملکرد و نوسازی اقتصادهای درحال توسعه نقش اساسی بازی می‌کند. مطابق با گزارش سازمان توسعه همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) امروزه کاملاً مشخص است که توسعه فناوری، نقش قابل توجهی در رشد و توسعه اقتصادی دارد و صنایع فناور محور نقش فزاینده و مهمی در تجارت بین الملل دارند. این در حالیست که ظهور کارآفرینی فناورانه باعث ظهور روزافزون شرکت های کوچک و متوسط شده است. به تعبیری دیگر می توان گفت علت اینکه برخی مناطق نسبت به مناطق دیگر پیشرفته ترند، در توسعه موفق کارآفرینی فناورانه نهفته است.

ضرورت توجه به کارآفرینی در بخش صنعت و کشاورزی صنعتی به جهت استفاده کامل از دانش علمی و فناوری موجود و پاسخ‌گویی به نیازهای بازار، موجب می شود از این طریق مناطق و شهرستانهای نیز به بهره‌وری و رقابت‌پذیری بیشتر در سطح کشور دست یابند و به تبعه آن ضمن توسعه اشتغال در میان جوانان و رونق اقتصادی منطقه موجبات کاهش مهاجرت به شهرهای بزرگ را می‌شود.

غلامرضا پورشعبان

کارشناس ارشد کشاورزی و مشاور اشتغال

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۴
غلامرضا پورشعبان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی